سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۶
۰ نفر

گروه بین الملل: چهارشنبه 16 مه(26 اردیبهشت) سارکوزی زمام امور فرانسه را به دست می‌گیرد.

سه‌شنبه‌شب ژاک شیراک در سخنانی که از تلویزیون فرانسه پخش شد برای دولت سارکوزی آرزوی موفقیت کرد و شماری از اقدام‌های دوران زمامداریش را بازگو کرد.

سه‌شنبه‌شب همچنین کلید و رمزنیروی اتمی‌فرانسه از سوی شیراک به سارکوزی اعلام شد.سارکوزی که از امروز به کاخ الیزه خواهد رفت در نظر دارد کابینه فرانسه را از 25 عضو به 15 عضو کاهش دهد.

برای پست نخست وزیری فرانسوا فیلون در نظر گرفته شده است.او از نزدیکان سارکوزی محسوب می‌شود ودر پیروزی او شریک بود.

ریاست حزب نیز پس از کناره‌گیری سارکوزی قرار است به ژان پیر رافراین سپرده شود.

برای پست وزیر امور خارجه گفته می‌شود که برنارد کوشنر در نظر گرفته شده که از سوسیالیستهای بسیار معروف فرانسه و هم رزم رقیب سارکوزی، خانم رویال بود.

اگر کوشنر این پست را قبول کند، دولت سارکوزی وزیری را به کابینه راه داده‌است که مواضع ضد‌آمریکایی او بسیار مشخص است.

کوشنر که رئیس گروه پزشکان بدو ن مرز هم هست بارها سیاست‌های آمریکا را مورد انتقاد قرار داده و از پشتیبانی نیروهای چپ در فرانسه برخوردار است.

به نوشته مطبوعات فرانسه در صورتی که کوشنرپست وزارت خارجه فرانسه را در اختیار گیرد، سیاست خارجی فرانسه دچار تغییرات بسیاری خواهد شد که با دوران شیراک تفاوت اساسی دارد.

خبر پیشنهاد دادن پست وزارت امور  خارجه به کوشنر همه محافل خبری در فرانسه را شگفت زده کرد زیرا کوشنر در انتخابات از خانم سگولن رویال پشتیبانی میکرد و قرار بود در صورت پیروزی رویال نیز پست وزارت خارجه را در اختیار گیرد.

سارکوزی 52 ساله که در دور دوم انتخابات خانم سگولن رویال را شکست داد و در زمان شیراک وزیر کشور بود و انتقاد‌های شدید او از سوسیالیستها و مواضع محافظه کارانه او به اختلاف بین جامعه فرانسه دامن زد،اکنون به نوشته مطبوعات اروپایی با استفاده از نیروهای کارآمد در نظر دارد این اختلافها را به حداقل برساند و زمینه را برای پیروزی حزبش در انتخابات آتی مجلس فرانسه فراهم آورد.

مجله اشپیگل چاپ آلمان ترکیب آینده کابینه سارکوزی راحرکت شطرنج بسیار شگفت انگیزی می‌داند که با آنچه از او در زمان انتخابات دیده شده بود تفاوت بسیار دارد.

سارکوزی هنگام پیروزی در انتخابات در مورد رابطه فرانسه با آمریکا نیز گفته بود که دوستی با آمریکا مانع آن نخواهد بود که فرانسه سیاست مستقل خود را دنبال کند.

گفته می‌شود سارکوزی که از دوستان لبنان نیز محسوب می‌شود، دیدی مثبت نسبت به عربها دارد و باوجود موضع گیریهای وطن پرستانه اش همواره از نزدیکی جهان اسلام با فرانسه پشتیبانی کرده است.

کد خبر 22115

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز